عنوان کامل پایان نامه :
تبیین ارتباط رهبری تحول آفرین با توانمند سازی روانشناختی کارکنان
قسمتی از متن پایان نامه :
– ویژگیهای رهبری تحول آفرین از نظر تیکی و دوانا[1] :
- عامل تغییر :
رهبران تحول آفرین ویژگیها و شایستگیهای عامل تغییر را در سازمان دارا میباشند. آنها، سازگاری، کارآفرینی، خلاقیت و انعطافپذیری را در سازمانها ایجاد میکنند. پیروان و افکار حرفهای، آنها را برای هدایت موفقیتآمیز سازمان ممکن میسازد.
- شجاعت:
رهبران تحول آفرین توانائی و آمادگی پذیرش ریسک معقول و مواجه با وضعیتهای نابسامان سازمان میباشند این افراد دارای توانائیهای خاص ذهنی هستند که به آنها اجازه میدهد تا با واقعیتها آنطور که هست برخورد کنند حتی اگر این واقعیات دلخواه و مورد علاقه آنها نباشند.
- ایمان به پیروان و راحت بودن با آنها[2]:
رهبران تحول آفرین در روابط خود با زیردستان و پیروان خود افرادی باز و صادق بوده و در مواقع موردنیاز به آنها اعتماد به نفس میدهند. رهبران تحول آفرین با آنکه دارای قدرت زیادی هستند آنها نسبت به پیروان خود تکریم و توجه داشته و در صورت ممکن به آنها اختیار لازم را میدهند. رهبران تحول آفرین به پیروان خود وفادارند.
- رهبری به وسیله ارزشها :
رهبران تحول آفرین یک سری ارزشهای اساسی را ایجاد میکنند که قابل دستیابی باشد و رفتارهائی را از خود نشان میدهند که مطابق این ارزشها بوده و میتوان به آنها رسید.
- توانائی برخورد با پیچیدگی و جایگاههای مبهم[3] :
رهبران تحول آفرین آمادگی مواجه با جایگاههائی که در آن قرار دارند را دارا میباشند. این افراد سطوح مختلف پیچیدگی و شرایط نامشخص و مبهمی که سازمانهای امروزی دارند را درک کرده و توانائی ویژهای در رهبری چنین سازمانهایی را دارند.
- دوراندیشی :
رهبران تحول آفرین افرادی دوراندیش، دارای تفکر استراتژیک و طراح چشماندازها میباشند این افراد جایگاههای آینده را میسازند و با زیردستان خود در این جایگاهها ارتباط موفقی را ایجاد میکنند.
- یادگیری در طول زندگی :
رهبران تحول آفرین کوشش میکنند از تجربیات خود درس عبرت گرفته و در جایگاههای آینده از آنها بهره گیری کنند. رهبران تحول آفرین در صورت نیاز، آماده تغییرات سریع در توجهها، باورها، روشها، رویکردها و رفتارهایشان میباشند.
سایر ویژگیهای رهبران تحول آفرین :
- تصریح و اظهار یک چشمانداز روشن از آینده
- تشویق و ترویج پذیرش اهداف گروه
- در نظر داشتن تفاوتهای فردی زیردستان
- ایجاد تحریک ذهنی در زیردستان
- ایفای تأثیر یک الگوی عبرت آموز
- اظهار انتظارات برای عملکرد سطح بالا از سوی زیردستان
- تمایل به تفویض اختیار به زیردستان در جهت توانمند ساختن آنها
- حذف فشارهای غیرضروری و بروکراتیک
- مربیگری و آموزش زیردستان برای کسب مهارتهای لازم
- تشویق زیردستان به مشارکت در تصمیمگیریهای مهم و اساسی و اظهار آزادانه عقاید، علایق و اطلاعات و کار تیمی
- ایجاد تغییر در ساختار سازمان و سیستمهای مدیریت و بودجهبندی و ارزیابی
- نمایش استانداردهای اخلاقی بالا
- فداکاری برای گروه
- ایجاد تحول در زیردستان
- نفوذ در اشخاص و کل سازمان
- کمک به زیردستان در دستیابی به اهداف
- برقراری روابط بهتر با افراد مافوق
- علاقهمندی واقعی به یادگیری
- ایجاد هیجان و رقابت در کل سازمان
- اعتماد به افراد و حساسیت نسبت به نیازهایشان
- آموختن از تجربیات و انعطاف نسبت به آنها
- توانایی افزایش سطح هوشیاری سازمان
- داشتن پشتکار و صبر و حوصله و تمایل به سرمایهگذاری روی یک دروه زمانی طولانی برای دستیابی به اهداف مطلوب
- درک روشن نقاط ضعف و قوت خود و زیردستان
- رفتار توأم با وقار و تکریم با افراد
1-Noel Tichy&Mary Anne Devanna
2-Openness faith in the followers
1.ability to face the complex,ambiguous and uncertain situations
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
هر تحقیقی میتواند دو نوع هدف داشته باشد. در واقع پژوهشگر بایستی اهداف کلی و جزئی مطالعهی خویش را تفکیک نماید. در این پژوهش اهداف اصلی و فرعی به تبیین زیر اظهار می گردند.
هدف اصلی پژوهش:
مطالعه ارتباط مولفه های رهبری تحول آفرین و توانمندی روانشناختی کارکنان
اهداف فرعی پژوهش:
1- مطالعه ارتباط بین نفوذ آرمانی و توانمندی روانشناختی
2-مطالعه ارتباط بین ترغیب ذهنی و توانمندی روانشناختی کارکنان
3- مطالعه ارتباط بین انگیزش الهام بخش و توانمندی روانشناختی کارکنان
4- مطالعه ارتباط بین ملاحظات فردی و توانمندی روانشناختی کارکنان